luni, 19 ianuarie 2009

Syrah / Shiraz



Am avut curiozitatea sa incerc doua sticle de vin din acest soi Syrah / Shiraz. Prima sticla pe care am cumparat-o a fost una de la Black Peak din podgoria Vanju Mare, Mehedinti din 2004. Am ales Syrah din curiozitate si datorita descrierii tentante - si nu am fost dezamagit! Acest vin intregeste imaginea buna pe care o am pana in acest moment despre Black Peak. Black Peak este o marca a companiei Vinterra - din care am mai degustat Feteasca Neagra si am fost impresionat. Din cate am vazut mai au inca doua "brand-uri" Bucur Villa si Hariton - cu siguranta le voi cauta in magazin. Compania este una "relativ" tanara, din 1998 si este romano-olandeza. Nu sunt un cunoscator si nici nu am nimic cu olandezii - ba dimpotriva, consider ca fac o treaba foarte buna! Si sunt si oameni de treaba! Nu am sa-i uit pe olandezii din Chamonix ;)

Sa revin la vin - Syrah de la Black Peak, 2004 este un vin catifelat, sec, dar placut - poate fi baut lejer, chiar si la o discutie - nu doar la masa. Are o culoare rosu sangeriu mai stins, placuta ochiului, cu putin tanin - asta contrar descrierilor pentru acest soi. Lasa un post-gust placut, neiritant - un vin usor de baut - am terminat sticla la o discutie in familie :). Totusi trebuie avut grija - are 13% vol alcool si poate produce surprize ;)
Syrah-ul de la Black Peak din 2004 costa in jur de 20 ron/sticla. Este un vin care are potential de invechire, si capata un gust mai placut la maturiate, in comparatie cu primii ani ai tineretii (aveam sa aflu acest lucru cateva zile mai tarziu). Asadar cand imi voi face prima mea vinoteca, am sa adaug si cateva sticle din acest soi cu incredere.
Producatorul recomanda acest vin pentru mancaruri putin condimentate, cu sos de rosii si usturoi si la fripturi de porc sau vita la gratar. Caracteristica soiului este un buchet care aduce a condimente si a tutun - totusi la aceasta productie din 2004 aceste gusturi sunt foarte fine si estompate.

Incantat de acest vin am incercat si un Shiraz produs in Spania, Finca el Carcon in podgoria Jumilla, 2007. Acest vin, mai tanar decat cel de la Black Peak, este si mai pronuntat - mai apropiat de caracteristicile care definesc soiul. Este mai neimblanzit, mai intepator. Culoarea este un rosu inchis, grena, opac care tradeaza un gust mai puternic, cu urme mai pregnante de tanin. Gustul este mai puternic condimentat dar placut - nu are urme puternice de alcool si nici nu se simte puternic in aroma; cu toate acestea are 14% alc si il simti ca un vin mai tare, decat Black Peak-ul. Poate si din aceste motive, producatorul recomanda decantarea vinului inainte de consum. Eu nu am mai facut aceasta operatie, la o sticla imbuteliata atat de curand.
Este un vin pe care l-as consuma mai repede la o masa condimentata decat la o discutie de pahar. E clar ca e un vin pe care eu nu l-as aduce pune la o petrecere! O sticla a fost cam 25 roni.

Ca si concluzie eu prefer Black Peak-ul, fiind si adeptul degustarii vinului la o vorba cu prietenii, decat la o masa imbelsugata cu fripturi. Totusi ambele vinuri mi-au facut o impresie buna si sunt convins ca voi mai cumpara Syrah / Shiraz - dar voi cauta productii mai vechi - momentant nu am unde sa le invechesc ! :)


Strugurele Syrah / Shiraz este o varietate de strugure negru provenit din vitis vinifera (viţa-de-vie) folosit în procesul de fabricaţie al vinului. Locul în care Syrah străluceşte în toată măreţia sa este Valea Rhône-ului din Franţa. Pentru mai multe detalii despre el mergeti la http://ro.wikipedia.org/wiki/Shiraz

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu